KDOR VISOKO LETA …

Zoran Srdić Janežič

GALERIJA ZDSLU, LJUBLJANA

27. Avgust 2020

Kdor visoko leta …, 2020, les, kovina, umetni materiali, prostorska postavitev

Jesensko dogajanje v Galeriji ZDSLU začenjamo z zanimivo razstavo, kiparsko intermedijsko postavitvijo v prostoru akademskega kiparja Zorana Srdića Janežiča, »Kdor visoko leta…«, ki bo v četrtek, 27. avgusta ob 18. uri.

Pri ustvarjalnem procesu kiparja Zorana Srdića Janežiča zanima predvsem umetniška avtonomija in pri nastajanju artefaktov črpa iz svojega bogatega kiparskega znanja in številnih idej. Pomembno mu je razmerje med vrednostjo in vrednoto, fascinira ga tehnološki razvoj in pri ustvarjanju gre povsem svojo pot. 2018 je zasnoval Festival 4’33, ki je potekal v okviru Sekcije kiparjev in umetnikov, ki delujejo v javnem prostoru pri ZDSLU. Festival je nastal iz želje razviti neodvisno platformo, preko katere se izven galerij in inštitucij predstavljajo umetniki različnih področij in z različnimi oblikami sodobnega umetniškega ustvarjanja in tako so se v odprtih ateljejih predstavili vizualci in performerji, ki delujejo v Ljubljani.

O sami razstavi je kustos razstave in pisec teksta v katalogu k razstavi, Sarival Sosič med drugim zapisal:….« Zoran Srdić Janežič je v svojih najnovejših kiparskih delih v lesu ter kovinskih mehanizmih materializiral in osmislil (opozoril) prenavljanje spomina, ki se skozi osebnostno energijo (ustvarjalnost) vedno znova odmika od varnih poljan zgodovinskega spomina – že uveljavljenega kolektivnega pomnjenja – v avtorsko svobodomiselno umetniško interpretacijo prepojeno ne samo z resnobnostjo do razumevanja ambivalentnosti vsakdanjosti, temveč tudi prepojeno z značilnim kiparjevim pikrim humorjem. ..Tokratna razstava v Galeriji ZDSLU (Ljubljana) nosi naslov Kdor visoko leta … in v ta kiparski ter razstavni koncept vključuje predvsem spomin, kot variabilno, menjajočo se energijo, ki je umeščena v sleherno likovno delo. V predstavljenih skulpturah je torej spomin tisti sicer nematerialni, a sestavni del skulptur, ki sicer znotraj podob dobiva posebno časovno obliko, posebne vsebinske ter čustvene poudarke, ki največkrat temeljijo na nadčasovnih temah kot so smrt, telo, čas, ljubezen, pripadnost, narod, domovina. Likovni medij, v tem primeru kiparstvo, nosi v sebi dinamično časovno obliko, ki se skozi zgodovino preverja, prevprašuje in spreminja. …..Ključna skulptura v tokratni kiparjevi seriji je skulptura rimskega puta, ki je vpet v mehanizem letenja, torej se nenehno premika, se dviguje in pada ter z gibljivostjo dinamizira kiparski prostor, je najprej zgodovinska danost povezana z natanko določenim dogodkom – v kiparski zasnovi je zelo podobna bronasti skulptura puta nasproti Kazine na začetku Kongresnega trg, torej puta, ki je nastal kot kiparski odziv na spomin, na tragičen dogodke iz druge svetovne vojne, torej na dogodek demonstracije žensk proti fašističnemu terorju (zapiranju žensk, otrok in starcev) v Ljubljani…..«

Kipar v svojem ateljeju, Ljubljana, 2020

Zoran Srdić Janežič (1974) je rojen v Kranju. Je akademski kipar in intermedijski umetnik. Kot oblikovalec lutk, kipar in tehnolog scenskih materialov, lutkovnih tehnik in tehnologij ter scenskega oblikovanja je zaposlen v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Samostojno deluje na področju sodobne umetnosti s kiparskimi in mehatronskimi instalacijami, v katere pogosto vključuje gibalne mehanizme, živalske oblike in za kiparstvo neobičajne organske materiale. Ustvarja z različnimi sodobnimi mediji: videom, animacijo, 3D-printom, kibernetskimi roboti, pri instalacijah in kiparstvu pa pogosto uporablja biološke materiale. Ukvarjal se je tudi s kiparskimi sprehodi, risbo, grafiko in knjigami umetnika. Je avtor številnih samostojnih in skupinskih razstav v Sloveniji; dobitnik nagrade za kvaliteto likovnega dela na 3. mednarodnem festivalu likovnih umetnosti v Kranju; večkrat se je udeležil rezidenc ministrstva za kulturo (Berlin in Dunaj); je soustanovitelj Zavoda za sodobne umetnosti in kulture Gulag in aktiven član, predsednik, Sekcije za kiparstvo pri Zvezi društev slovenskih likovnih umetnikov. Je avtor spomenika ob 100. obletnici priključitve Prekmurja iz združitve prekmurskih Slovencev z matičnim narodom. Napisal je številne prispevke o sodobni slovenski in tuji umetnosti, ureja internetni blog www.g-zin.si. Živi in dela v Ljubljani.

Galerija ZDSLU je že nekaj tednov prizorišče postavitve in ustvarjanja zanimive razstave

otvoritev razstave, delo