Karl Vouk
GALERIJA ZDSLU, LJUBLJANA
14. Marec 2024
Skriti in razkriti obrazi vizualnega logosa v podobah Karla Vouka
V stvareh okoli nas pogosto vidimo skrite obraze. Ta fenomen, odvisno od okoliščin, znanstveno imenujejo pareidolija, navezuje pa se na sposobnost naših možganov, da venomer nagonsko prepoznavajo obraze, kar je povezano z evolucijsko prilagoditvijo davnih prednikov, s katero so znali opaziti oči in lice sovražnika, denimo v grmovju, še preden se je dokončno razkril. Pareidolija je oblika apofenije, ki po definiciji – tako kot likovna umetnost – obdeluje vse, kar je neoprijemljivo, neubesedljivo, neulovljivo.
Razprt domišljijski uvid, ki vključuje bodisi poglobljeno in niansirano refleksijo miselnih procesov ali pa nemalokrat zgolj »duhovni oziroma duhoviti sunek« v trenutku (humornega) prebliska ali presenečenja, je še kako pomemben za vizualnega umetnika, kakršen je Karl Vouk, saj v svojem ustvarjalnem postopku od nekdaj stremi k temu, da z znaki, emblemi, ideogrami izrazi čisto, asociativno prepoznavno, vendar kljub temu izmuzljivo dvoumno in večpomensko misel. Kartonska embalaža za prekate v škatlah s steklenicami, ki jo je naključno odkril v prodajalnah vinskih trgovcev ter jo nato pričel načrtno zbirati, je v njem vzbudila kognitiven pristop, ki artefakte umešča v bližino izvirnih dadaističnih praks, ki so izkoriščale naključja in komične paradokse ter so pomenile tako rekoč revolucionarno prelomnico v razumevanju ustvarjalnosti, kar je vplivalo na razvoj moderne in še zlasti postmoderne umetnosti ter igrivo odmeva tudi v duhovito poimenovani seriji »Cheers!« [Na zdravje!, op.] Karla Vouka. V antropomorfnih maskah, ki so v smislu nekakšnih obnemelih reprezentacijskih zaslonov simetrično nameščene na ozadja iz tkanin najrazličnejših nevtralnih vzorcev, je v ospredju univerzalna, arhetipska in totemsko ekspresivna moč elementarne vizualne reprezentacije človeka, ki v dobi antropocena pušča svoj odtis tudi na najbolj oddaljenih in nenavadnih krajih.
Drugi del razstave je namenjen predstavitvi uspešnega, na več festivalih prikazanega kratkega filma »Narava_Narava« iz leta 2018, s katerim je Vouk angažirano podčrtal številne projekte, ki so nastali v večletnem sodelovanju s posamezniki in institucijami v nemški pokrajini Lužice, kjer že stoletja živi narodnostna manjšina Lužiških Srbov. Kot pripadnik slovenske manjšine na avstrijskem Koroškem, kjer se angažirano spopada s problematiko svojo družbene stvarnosti, je še posebej občutljivo dojemal strašljivo usodo avtohtonih vasi v degradiranem industrijskem okolju, kakršna je ob nenehni kulturni asimilaciji neposredno ogrozila celo njihov fizični obstoj Lužiških Srbov. Srž problema je namreč brez dodatnega jezikovnega komentarja sugestivno prikazal z domala »lingvistično« vizualno izreko in zvočno jukstapozicijo neokrnjenega naravnega zvoka oglašanja tamkajšnje avtohtone vrste dvoživk nižinskega urha in industrijskega trušča naprav velikanskega dnevnega kopa, ki je povsem spremenil veduto pokrajine. Z nazorno prevedbo alegorične pripovedi v emblematično formo »vizualnega logosa« je na načelni ravni s podobnim prijemi, kot jih uporablja v svojem slikarstvu, učinkovito izrazil nelagodje brezbrižnega spomina, ki se kot likovna in zdaj tudi kot zvočna podoba izrisuje skozi drsečo panoramo gibajoče se filmske kamere.
KARL VOUK
Rojen je bil 1958 v Celovcu. 1986 je diplomiral na Akademiji likovnih umetnosti na Dunaju, mojstrski razred za arhitekturo. Področja delovanja: slikarstvo, fotografija, umetnost v javnem prostoru, film, risba. Vouk je pobudnik in koordinator mednarodnih razstav in projektov v Avstriji/Nemčiji/Sloveniji. Živi in dela v Rinkolah pri Pliberku.
Več informacij: www.vouk.at.